لوله سیلندری

شاید برای شما سوال باشد لوله سیلندری چیست و چه کاربردهایی دارد با خواندن این مقاله به سوالات خود جواب میدهید. در این مقاله اطلاعات مربوط به لوله سیلندری را میخوانید و از ویژگی ها، کاربردهای آن در صنعت و روش تولید آن با خبر میشوید.

افرا زمرد آسیا - لوله سیلندری

لوله سیلندری چیست؟

قبل از هر چیز بای بدانیم لوله سیلندری چیست و به چه لوله هایی گفته میشود. شایان ذکر است بدانید به نوعی از لوله گفته میشود که از جنس فولاد است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. برای ساخت این لوله از دو روش گرمایشی و سرمایشی استفاده میشود. همچنین لوله سیلندری چگالی بیشتری در قیاس با لوله های مانیسمان دارند. این ویژگی موجب شده است تا در ضخامت یکسان این نوع لوله فشار هیدرولیکی بیشتری بتواند آن را تحمل کند. همچنین در هنگام فشار روغن سیال عملکرد بسیار قوی تری دارد.

افرا زمرد آسیا - لوله سیلندری

۵ ویژگی های لوله سیلندری

در ادامه با ۵ ویژگی مهم لوله سیلندری آشنا میشوید.

  1. ۱- مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش

    لوله‌ سیلندری دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و فرسایش است. این ویژگی آن‌ را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در صنایع مختلف همانند صنایع خودروسازی تبدیل کرده است.

  2. ۲- قابلیت انعطاف پذیری و تحمل فشار بالا

    دارای انعطاف پذیری بالا و قابلیت تحمل فشار بالایی میباشد. این ویژگی‌ چنین امکانی را می‌دهد که در بسیاری از صنایع مانند صنایع هیدرولیک، پنوماتیک و خودروسازی به خوبی عمل کنند.

  3. ۳- مقاومت بالا در برابر دمای بالا

    دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر دمای بالا میباشد. این ویژگی آن‌ها را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در صنایع مانند صنایع گرمایی، آهن و فولاد و معدنی تبدیل کرده است. و میتواند حرارت و گرمای زیادی را تحمل کند.

  4. ۴- قابلیت جوشکاری بالا

    دارای قابلیت جوشکاری بالایی میباشد. این ویژگی آن‌ها باعث میشود تا از این لوله در صنایع زیادی استفاده شود.

  5. ۵- استحکام بالا و وزن کم

    لازم به ذکر است بدانید لوله سیلندری دارای استحکام بالایی است و در عین حال وزن کمی دارد. همچنین باعث میشود تا از این لوله در صنایع مختلفی مانند صنایع هوافضا، صنایع نظامی و صنایع کشاورزی استفاده شود.

افرا زمرد آسیا - لوله سیلندری

کاربرد لوله سیلندری از صنایع

از این لوله در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد مثل صنعت خودروسازی، ساختمان سازی، پتروشیمی، آهن و فولاد، تولید آسانسور، لوازم و سایر تجهیزات گوناگون. به دلیل مقاومت بالا این لوله در برابر گرما و تحمل فشار زیاد استفاده های زیادی میشود.

نحوه تولید لوله سیلندری

از ۲ روش لوله های سیلندری تولید میشوند.

  1. ۱- روش هونینگ (سرمایشی)

    روش هونینگ یا سنگ کاری از روش های ساخت لوله سیلندری میباشد. این روش در دسته ی روش های براده برداری قرار گرفته است و هدف آن اصلاح ابعادی و رسیدن و سطحی صیقلی است. در این روش سنگ ساینده، حرکات رفت و برگشتی انجام می دهد. سپس به تدریج کار براده برداری انجام شده و برجستگی های قطعه را از بین میبرد. همچنین حالت موجی سطح کار نیز با این روش از بین رفته.

    این روش به لحاظ کاربردی دارای دو نوع داخلی و خارجی است. سنگ کاری داخلی معایبی مثل بشکه ای نبودن، دایره ای نبودن و مخروطی نبودن را رفع می کند. لازم به ذکر است بدانید هونینگ خارجی نیز برای تولید قطعات ساده اما پر تیراژ به کار می رود.

  2. ۲- روش سنگ زنی ساچمه ای (گرمایشی)

    سنگ زنی ساچمه ای نیز روش دیگری برای ساخت لوله سیلندری است. در این روش ساچمه های شتابی به سمت قطعه پاشیده میشود و لایه ای فشرده و سخت را ایجاد می کند. این روش تولید یک فرایند کار سرد بوده و خواص سطوح فلزی را افزایش میدهد.

    روی سطوح قطعات مختلف معمولا تنش کششی باقی می ماند. این تنش سبب ترک خوردگی و کاهش عمر قطعات خواهد شد. اما سنگ زنی ساچمه ای می تواند مقاومت لوله های سیلندری را افزایش داده و از ترک خوردگی آن جلوگیری کند. با کفایت شدت و پوشش ساچمه زنی، نانو کریستال در سطح قطعه ایجاد می‌شود که طول عمر قطعات فلزی را افزایش میدهد. به همین دلیل است که برای ساخت لوله سیلندری از آن استفاده می‌شود.

ختم کلام

لوله سیلندری به لوله هایی گفته میشود که در صنعت کاربرد های بسیاری دارد و از آن در صنایع مختلف مثل خودروسازی، ساختمان سازی، فولاد و... استفاده میشود.

Don't miss out on the opportunity to experience the high-quality of our cylindrical tubes.

Contact us today to learn more about our products and how they can benefit your business.