لوله مانیسمان

به دلیل رشد صنعت در دنیا لوله ها هم در انواع مختلفی تولید میشوند که هر کدام به طبق خصوصیات و ویژگی های متعددی دارند و در صنایع مختلف به کار گرفته میشوند. مثل صنعت خودروسازی، پتروشیمی، ساخت و ساز، تولید لوازم خانگی و...

لوله مانیسمان هم یکی از لوله های فولادی است که در صنعت جزء پر کاربرد ترین ها محسوب میشود. این نوع لوله بدون درز بوده که سطحی صاف و یکپارچه دارد.

شما با خواندن این مقاله به این موضوع پی میبرید که لوله مانیسمان چیست، روش تولید لوله مانیسمان، چه کاربردی در صنعت دارد و مراحل تولید آن همچنین انواع آن را به شما خواهیم گفت پس در ادامه با ما همراه باشید.

افرا زمرد آسیا - لوله مانیسمان

لوله مانیسمان چیست

در صنعت لوله ها به دو شکل درز دار که با انواع جوش مستقیم یا مارپیچ تولید میشوند و یا بدون درز که سطحی یکدست و منظم دارد تولید میشود و هر کدام ویژگی و کاربرد خاص خود رادارد. لوله مانیسمان با ۲ استاندارد خاص خود تولید میشوند که بدون رعایت این دو اصل مهم در تولید محصول دقیقی نمیباشد.

۱-برای لوله‌های فولادی از استاندارد ASME B36.10

۲-برای لوله‌های استیلی از استاندارد ASME B36.19

این استانداردها بر روی قطر، طول و ضخامت لوله تاثیر گذار است و اگر بخواهید لوله ها را با این دو استاندارد تولید کنید باید طبق فرمول و استاندارد از پیش تعیین شده پیروی کنید. در غیر این صورت لوله های شما استاندارد نبوده و محصول دقیقی را تولید نمیکنید. بعاد لوله‌های مانیسمان، تابعی از ضخامت یا رده‌ی این محصولات است. لوله‌های بدون درز، در رده‌های متعددی تولید میشوند.

افرا زمرد آسیا - لوله مانیسمان

۳ روش تولید لوله مانیسمان

لوله مانیسمان در 3 روش مختلف تولید میشود که هر کدام ضخامت و رده های متفاوتی دارند.

  1. ۱-بر اساس استاندارد ANSI B36 APL5L، لوله‌های مانیسمان و البته با توجه به ضخامت خود تولید و رده بندی می‌شود.
  2. ۲-بر اساس استاندارد ANSI که از یک فرمول کلی گرفته می‌شود، همچنین لوله‌های بدون درز فولادی در هشت دسته‌ بندی مختلف قرار می‌گیرند.
  3. ۳‍-بر اساس وزن لوله‌ها به سه گروه استاندارد، سنگین و فوق سنگین تقسیم بندی و تولید میشوند.

جالب است بدانید لوله های مانیسمان در متراژ ۶ و ۱۲ متری تولید میشوندکه قطر آن ها بین ۱.۲ تا ۳۶ میلی متر میباشد. همچنین وزن این لوله با توجه به قطر، ضخامت و طول آن تغییر میکند.

افرا زمرد آسیا - لوله مانیسمان

۶ کاربرد لوله مانیسمان در صنعت

به دلیل اینکه لوله های مانیسمان بدون درز تولید میشوند مقاومت بیشتری در تحمل وزن دارند و میتوان به آن در صنعت اعتماد بیشتری کرد مخصوصا صنایع حساس مثل خودرو سازی و یا صنعت نفت و گاز. در ادامه ۴ کاربرد اساسی لوله مانیسمان را بیان میکنیم.

  1. ۱-خط‌ های استخراج و انتقال نفت و گاز، صنایع پالایشگاه ها و شرکت‌های پتروشیمی
  2. ۲-آبرسانی صنعتی و آبرسانی برای امور کشاورزی
  3. ۳‍-صنایع و تاسیسات دریایی
  4. ۴-عایق سازی کابل‌های فشار قوی برق و سایر کاربردها در نیروگاه‌های تولید انرژی
  5. ۵-مبدل‌های حرارتی و گرمایی
  6. ۶-تجهیزات هیدرولیک

مراحل تولید لوله مانیسمان

  1. ۱-مواد اولیه

    برخلاف لوله‌ی درزدار که با ورق فولادی تولید می‌شود، لوله‌های بدون درز از دو ماده‌ی شمش فولادی و مقاطع چهارگوش فولادی ساخته شده اند. در اولین مرحله، شمش یا مقاطع چهارگوش باید وارد کارخانه شوند. البته تولیدکننده، علاوه بر وارد کردن مواد اولیه، باید درباره‌ی میزان ضخامت و سایر مشخصات ظاهری لوله‌های بدون درز هم تصمیم بگیرد و استاندارد دلخواه خود را انتخاب کند که چه نوع لوله ای میخواهد تولید کند.

  2. ۲-برش و گرم کردن

    ورق ها وارد خط تولید می‌شود و در سایز های مخصوصی برش داده میشوند، سپس کوره‌ها فرآیند گرم‌ کردن ورق ها را شروع می‌کنند. نکته اینجاست که شمش‌ها باید آنقدر حرارت ببینند که نرم شوند و امکان شکل‌دهی به آن‌ها فراهم شود. در این مرحله، از فرآیند سنبه‌کاری چرخشی استفاده می‌شود تا ورق ها، شکل و شمایل یک لوله را به خود بگیرد و فرآیند تولید، تا حدودی تکمیل شود. یک جنبه مهم در این مرحله سوراخ کردن چرخشی برای شکل دادن به بیلت ها به شکل لوله و تکمیل فرآیند تولید است.

  3. ۳-سوراخ کردن یا همان پیرسینگ

    سوراخ کردن و تنظیم سر و دم ورق ها در مرحله سوم انجام می شود تا لوله شکل دلخواه خود را بگیرد. سپس کارهای تکمیلی بعدی بر اساس سفارش مشتری از نظر اندازه و ابعاد انجام می شود. همچنین ممکن است به دلخواه و سفارش مشتری، لوله به سایزها و ابعاد متعددی تبدیل شود و به مرحله‌ی نهایی، هدایت شود.

  4. ۴-بسته بندی

    در این مرحله لوله‌های تولیدشده به مرحله‌ ی تست می‌روند. در مرحله‌ی تست، ضایعات و محصولات بی‌کیفیت، از رده خارج می‌شوند و سایر لوله‌های با کیفیت، در سایزها و ابعاد متعددی بسته ‌بندی می‌شوند.

انواع لوله مانیسمان

همان طور که بالاتر ذکر شد لوله مانیسمان انوع مختلف در رده های متعددی دارد که در ادامه رده های آن را شرح خواهیم کرد.

  1. ۱-رده ۲۰

    این نوع از لوله، ضخامتی در حدود ۲ تا ۶ میلی ‌متر و سایزی حدود یک تا دوازده اینچ ساخته شده است همچنین وزن آن بر اساس مشخصات دیگری تا حدود ۳۰۰ کیلوگرم تغییر میکند.

  2. ۲-رده ۴۰

    این لوله‌ مانیسمان نیز سایزی از حدود ۱ تا ۱۲ اینچ و ضخامتی در حدود ۲ تا ۱۰ میلی‌متر خواهد داشت. وزن این محصول در برخی تولیدات تا ۵۰۰ کیلوگرم هم می‌رسد.

  3. ۳-رده ۶۰

    این لوله، مانند سایر لوله های مانیسمان بدون درز نیست و کاربرد آن نسبت به دیگر سایزها کمتر است، معمولاً در بازه‌ی قطر ۸ تا ۲۴ اینچ تولید و عرضه می‌شود همچنین وزن آن بر اساس قطر در ضخامت، متفاوت است.

  4. ۴-رده ۸۰

    این نوع لوله در ضخامتی بین ۳ تا ۹ میلی‌متر و وزنی حدود ۹ تا ۱۵۰ کیلوگرم در صنعت تولید میشود، همچنین تنوع بیشتری هم دارد.

  5. ۵-رده ۱۲۰

    این رده نسبت به دیگر لوله ها ضخامت بیشتری دارد که تا حدود ۷۰۰ کیلوگرم هم میرسد و قابلیت این را دارد که سایز و ابعادش بر اساس خواسته مشتریان بیشتر شود.

  6. ۶-رده ۱۶۰

    بالاترین رده لوله مانیسمان ۱۶۰ است که با وزن بالاتری تولید میشود به همبن دلیل تنها در صنایع خاصی مورد استفاده قرار میگیرد.

ختم کلام

لوله های مانیسمان لوله های بدون درز و پرکاربردی در صنعت فولاد میباشند که میتوان از آن در صنایع خودوسازی، پتروشیمی و حتی صنایع دریایی استفاده کرد. نکته قابل توجه این میباشد که به درخواست مشتری میتوانید قطر و تعداد سوراخ های آن را بیشتر یا کمتری کنید.

Don't miss out on the opportunity to experience the high-quality of our cylindrical tubes.

Contact us today to learn more about our products and how they can benefit your business.